Alimentatia toamnei- cheia spre echilibrarea elementului metal

Toamna aduce cu sine recoltarea culturilor, zile mai scurte și pregătirea pentru iarnă. Este timpul să ne organizăm şi să lucăm cu sârguinţă pentru a finaliza proiectele  începute în primăvară și vară. În acest sezon este momentul să ne bucurăm de puritatea lucrurilor şi să ne asiguram ca orice  aspect inutil sau consumator de energie este eliminat. Plămânii și intestinul gros, asociate cu elementul metal din medicina chineză, sunt responsabile  cu purificarea și detoxifierea organismului. Plămânii preiau oxigenul și elimină dioxidul de carbon prin respirație, în timp ce intestinul gros absoarbe apa şi duce la bun sfârşit absorbţia nutrientilor, mineralelor si vitaminelor, si elimina deşeurile. 

Pentru a întâmpina toamna în mod corespunzator ideal este să alegem alimentele ajunse la maturitate, coapte, aflate în sezon, iar toamna abundă în asfel de lucruri. Rădăcinoasele cu gust picant, cum ar fi ceapa și napul, înlătură umezeala excesivă din corp și aduc beneficii terapeutice plămânilor și colonului. Diferitele tipuri de dovleci sunt asociaţi cu perioada de vară târzie, acum ajungând la deplina maturitate, ne ajută să aducem echilibru și sa ne centrăm în mod corespunzător. În categoria gustului plicant se înscriu alimente care încalzesc sau încintă organismul precum scorţisoara, nucşoara, cuişoarele, anasonul, ceapa şi ghimbirul, dar şi alimente care au un uşor efect răcoritor precum menta şi roiniţa.

Odată cu venirea toamnei este bine să includem în dietă mai multe alimente  gătite la foc domol  o perioadă mai lungă de timp, cum ar fi supe, tocaniţe si feluri de mâncăruri prajite sau coapte. Aceste metode încălzesc organismul și furnizează un nivel mai ridicat de energie. Dacă vă confruntaţi cu o stare în care organismul dă semnale de uscăciune accentuată este indicat să aplelaţi la metode de gătit precum fierberea prin evaporare pentru obţinerea mancărurilor scăzute, lucru care determină creşterea umiditaţii în organism. In schimb, atunci când aveţi de a face cu umiditate excesivă, folosiți metode de gatit uscate, cum ar fi coacerea și prăjirea.

Alimente care sporesc activitatea elementulului metal:

– anumite cereale: orez alb, orez brun, orez dulce, mochi ( desert japonez);

– legumele: conopidă, varză, varză chinezească, ţelină, ridiche albă, muştar, napi, tulpini de napi, usturoi, castraveți, praz;

– boabe : fasole albă- pești: biban, cod, eglefin, hering, cambulă, limbă de mare, halibut;

– ierburi și condimente: mărar, fenicul, cimbru, rădăcină de ghimbir, hrean, scorțișoară, piper cayenn, busuioc și rozmarin;

– alimente bogate în vitamina C: ardei verzi, citrice și cantităţi însemnate de apă (excelentă pentru plămâni);

– fibre, iaurt, miere, ficat, lapte bătut, drojdie de bere și legume  cu frunze verzi (bune pentru intestinul gros).

În acest sezon consumaţi mai puţine alimente crude, negatite cum ar fi salate, înlocuindu-le cu alimente calde, preparate termic. Se recomandă trecerea de la alimentele crude la supe și legume preparate la abur cum ar fi dovlecii de iarnă, mazărea de iarnă, broccoli, cartofi dulci și ignamele. Includeți alimente de culoare galbenă și roșie în cadrul meselor. Vă puteţi începe ziua cu fulgi de ovăz preparaţi ca un terci fierbinte.Alimentele precum orezul sălbatic, ceapa crudă, usturoiul, ridichea, napul, gulia, scorțișoarele, menta, rozmarinul, anasonul, mărarul, muştarul chinezesc, hreanul, muștarul, busuiocul și nucșoara sunt considerate alimente care echilibrează elementul metal în organismul uman. Aceste alimente promovează circulația energiei, iar de proprietaţile lor beneficiază cel mai mult persoanele apatice, fără chef, care au umiditate ridicată in organism şi care suferă deseori de frig. Gustul asociat elementului metal este cel picant.

Conform medicinei tradiţonale chinezeşti consumul de alimente de culoare albă vor aduce beneficii plamanilor, intestinului gros, nasului, sistemului respirator și pielii. Alimentele albe comune includ orezul și tăiţeii, ambele fiind frecvent folosite în bucătăria chineză. Lista include, de asemenea, semințe de lotus, ridichie albă, ceapă, usturoi, castravete amar, pepene de iarnă, broccoli, muguri de bambus, ciuperci urechi de lemn albe, lapte, tofu, lapte de soia, pere asiatice, banană, migdale, susan alb. 

Iată câteva beneficii ale unor alimente:

– fasole albă Navy: are o aromă dulce iar de proprietaţiile ei beneficiază plămânii și splina;

– migdalele: eliberează qi-ul stagnant de la nivelul plămânilor şi îndepartează flegma;

– muştarul brun: influențează starea plămânilor, eliberează congestia toracică şi  îmbunătățeşte circulația energiei in corp;

– ceapa: reduce flegma și inflamațiile căilor respiratorii superioare;

– ridichea: fluidifică flegma;

– perele: influenţează starea plămânilor şi elimină flegma.

Alimentele picante sunt, în general, încalzitoare (yang) și fac ca energia să circule şi să se deplaseze spre exterior.

Mai jos este prezentată o listă detaliată cu alimente care influențează elementul metal: 

– legume: anghinarea, sfecla, ardeiul gras, broccolini, varza de Bruxelles, dovleac plăcintar, conopidă, ţelină rădăcină, porumb, vânată, fenicul, usturoi, ciuperci, păstârnac, cartofi, dovleac, ridichie, spanac, cartofi dulci, napi, gulii, praz;

– fructe: mere, pere, kaki, prune, rodii, tamarillo, mandarine, gutui, struguri, ananas;

– fructe de pădure: măceşe, mure, păducel, fructe de soc, merisoare;

– nuci: migdale, castane, nuci pecan, fistic, nuci, alune.

Surse de informare:

https://experiencelife.com/article/five-elements-for-five-seasons/

http://aprilcrowell.com/asian-medicine/autumn-eating-with-the-seasons/

https://www.thespruceeats.com/the-five-elements-and-five-seasons-2254426

https://imaginalhealth.com/nutrition/nutrition-for-the-elements/

https://wellwithin.net/energymedicinetopics/its-metal-time/

https://www.thespruceeats.com/five-elements-theory-chinese-cooking-4062260

https://theory.yinyanghouse.com/theory/chinese/five_element_nutrition_theory

 – http://5elementfood.blogspot.com/p/five-elements-of-food.html

  –  http://theeverygirl.com/category/fashion-beauty/

–   http://www.nourishinteractive.com/healthy-living/free-nutrition-articles/104-fruits-by-season

  –  https://www.marksdailyapple.com/seasons-for-nuts-and-seeds/

 

Sunt incantat sa te ghidez in concepera meniului de toamna care te va ajuta sa te adaptezi cu brio intemperiilor acestui sezon.

 

 

 

 

 

2018-10-24T22:10:21+00:00

Lasa un comentariu