Beneficiile aminoacidului arginina

L-arginina este un aminoacid sintetizat pentru prima dată din plantele de lupin în anul 1886. Acest aminoacid este prezent în toate proteinele existente în regnul animal şi vegetal. Arginina este un aminoacid esenţial la copii. Aceasta nu poate fi produsă în organism şi se obţine exclusiv prin aport extern. În cazul adulţilor este un aminoacid semiesenţial. Aşadar, poate fi produsă în organism, dar în cantitate insuficientă şi necesită şi aport exogen.

– Eliberarea hormonului de creştere: arginina susţine, împreună cu lizina, ornitina şi fenilalanina, activitatea glandei pituitare (hipofiza) în eliberarea hormonului de creştere care stimulează, în copilarie creşterea, iar la maturitate regenerarea şi refacerea tesuturilor si a organelor, contribuie la mentinerea tonusului muscular, a rezistentei osoase, a integritatii pielii, si a functionarii cerebrale si cardiace, accelereaza vindecarea plagilor rezultate din arsuri sau interventii chirurgicale. Un studiu publicat in 2010 in „Journal of Strength and Conditioning Research” a examinat combinatia de aginina impreuna cu un alt aminoacid, ornitina, in promovarea eliberarii de hormon de crestere (HGH).Desi studiul a presupus examinara a numai 9 indivizi trecuti pe suplimente si 8 pe placebo, cercetatorii au conchis ca HGH si cel de crestere indus de insulina (factor 1) au inregistrat cresteri semnificative atunci cand se combina arginina cu ornitina inainte de antrenamente de rezistenta intense.

Îmbunătățește circulaţia: studiile au constatat că acest aminoacid este esențial pentru optimizarea circulației în organism. Aceasta duce la o oxigenare mai bună a mușchilor și a grupurilor de organe, inclusiv a sistemului reproductiv masculin. Din acest motiv, acest supliment a fost cunoscut ca un stimulator al libidoului, deoarece poate crește sexul și poate preveni simptomele disfuncției erectile.

Fabricarea de oxid nitric: studiile recente au indicat faptul ca arginina poate juca un rol important in tratamentul pacientilor cu insuficienta cardiaca cronica, prin dilatarea vaselor de sange. Acest produs este folosit in mod special in culturism pentru a spori nutritia la nivel celular. Prin nutriţia vasculară creşti producţia de oxid nitric, care „antrenează” sau extinde vasele de sânge, crescând elasticitatea tinerească. În plus oxidul nitric este un mesager biologic important, care are nenumărate beneficii la nivel celular, îmbunătăţind circulaţia, activitatea sistemului nervos şi imunitatea.

Hipertensiunea: studiile realizate pe indivizi hipertensivi sau normotensivi la care s-a administrat pe cale orala L-Arginina au demonstrat efectul antihipertensiv al acesteia, dar si imbunatatirea circulatiei sangvine periferice si a celei de la nivelul arterelor coronare. De asemenea conform unui studiu realizat in 2000, de catre Siani et al., publicat in American Journal of Hypertension, in urma administrarii a 10g/zi de L-arginina (provenita din suplimente sau din alimentatie) la un grup de subiecti hipertensivi, a determinat scaderea presiunii sangvine cu 6.2/6.8mmHg

Detoxifiere hepatică: arginina este un aminoacid care are efecte benefice in acest proces prin stimularea transformarii derivatilor reziduali in uree. Pentru ca eliminarea compusilor reziduali sa se desfasoare optim, organismul mai are nevoie, pe langa o activitate hepatica eficienta, si de un sistem renal care sa functioneze la parametri optimi. Datorita contributiei sale la dilatarea, relaxarea si mentinerea elasticitatii vaselor sangvine, arginine contribuie la normalizarea fluxului sangvin renal, pentru imbunatatirea perfuziei renale.

– Disfuncţia erectilă: arginina stimulează producţia de testosteron, hormon sexual masculin cu efect de creştere al libidoului. In egală masură, arginina contribuie prin efectul vasodilatator în menţinerea erecţiei şi ajută la creşterea performanţelor sexuale.

Cele mai bogate surse de arginină:

  • Carnea de curcan: este săracă în grăsimi, 100 g de carne conţinând aproximativ 160 calorii, bogată în vitaminele B6, B12, niacină, riboflavină şi seleniu, precum şi în minerale esenţiale organismului fier,  zinc, seleniu şi fosfor. 100 g de carne de curcan conţin aproximativ 32 g de proteine, fapt ce o transformă într-o sursă bună de aminoacizi esenţiali ( L-arginină).
  • Cotlet de porc: este bogat în aminoacizi, printre care se numără acidul glutamic, acidul aspartic, alanina, arginina (aminoacid util în susţinerea funcţiilor hepatice şi cardiovasculare).

  • Pieptul de pui: este o sursă bogată în proteine cu absorbţie ridicată şi conţine cantitaţi înseminate de arginină şi triptofan.
  • Seminţele de dovleac: dietologii din Japonia pun semintele de dovleac (bostan) pe primul loc în tabelul produselor alimentare, deoarece ele conţin 36-52% grăsimi, vitamine, microelemente şi mai ales zinc şi aminoacidul arginină. Seminţele de bostan previn sau luptă cu prostatita, cu constipaţia şi balonarea, sunt diuretice, întaresc muşchiul cardiac şi rinichii, ajută la creşterea părului, elimină metalele grele din organism, protejează de asemenea împotriva bolilor de inima şi cancerului. O cană cu seminţe de dovleac are aproximativ 7 grame arginină.

  • Boabele de Soia: nivelurile ridicate de proteine sunt o sursă ideală pentru vegetarieni şi vegani. Proteinele din soia sunt atât de universal folosite încat aceste mici boabe au devenit semnificative la nivel global.
    Multe beneficii de sănatate provin din bogaţia de nutrienţi, vitamine, compuşi organici, inclusiv o cantitate semnificativă de fibre dietetice şi o cantitate foarte mare de proteine, în special arginină. În ceea ce priveşte vitaminele, soia conţine vitamina K, riboflavina, folat, B6, tiamina şi vitamina C. O cană cu boabe de soia coapte are 4,6 grame de arginină.
  • Arahidele: o serie de studii epidemiologice asociază consumul frecvent de arahide cu scăderea colesterolului şi reducerea riscului de boli cardiovasculare. Un studiu clinic, desfăşurat pe durata a 30 de săptămâni, a demonstrat îmbunătăţirea mai multor parametri sangvini care reflectă starea de sănătate cardiovasculară. Concret, participanţii care au consumat zilnic cantitatea de arahide recomandată au constatat, în urma analizelor de sânge, îmbunătăţirea nivelului de magneziu, vitamine din grupul B, vitamina E, cupru şi arginină. În plus, grăsimile bune din arahide au redus nivelul colesterolului sangvin. O cană cu arahide are 4,6 grame de arginină.
  • Năutul: e o sursă grozavă de proteine şi fibre pentru vegetarieni! Iar o cană de năut gătit are 1,3 grame de arginină, 14,5 grame de proteine şi 12,5 grame de fibre. Poţi să îl pui în salate sau să îţi faci humus.

Doza necesară de arginină depinde de mai multe aspecte. Spre exemplu, pentru afecţiunile cardiovasculare şi pentru disfuncţia erectilă sunt recomandate între 3 si 6 grame pe zi. Pentu sportivi, doza poate ajunge, în funcţie de obectivele urmărite, până la 9 grame pe zi. Pentru păstrarea stării de sănatate şi pentru îmbunataţirea circulaţiei sunt suficiente 1-2 grame pe zi.

 

Surse de documentare:

–         https://vegis.ro/blog/10-lucruri-despre-l-arginina-pe-care-nu-le-stiai/

–         https://bioboom.ro

–         https://www.sportaholic.ro/l-arginina-beneficii-efecte-secundare/

–         https://www.libertateapentrufemei.ro/articol/beneficii-arginina-l-arginina-ce-ar-trebui-sa-stii-despre-acest-aminoacid-172700

–         https://farmaciaardealul.ro/blog/arginina-scutul-sanatatii-tale/

–         https://www.superset.ro/blogs/news/arginina

–         https://www.pronutrition.ro/nox-pro.html

–         https://www.secom.ro/articles/l-arginina-solutia-naturala-in-preventia-si-combaterea-hipertensiunii-arteriale-hta

–         https://bodylinenutrition.ro/arginina-sau-arginine/

–         http://www.ziare.com/sex/viata-sexuala/sanatate-din-natura-disfunctia-erectila-cauze-si-solutii-1521882

–         https://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/carnea-de-curcan-principala-sursa-de-proteine-de-calitate-12217911

–         https://www.click.ro/utile/femei/vrei-sa-stii-cat-de-sanatoasa-este-carnea-de-porc

–         https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/beneficiile-consumului-de-seminte–1498.html

–         http://naturavindecatoare.ro/sanatate/soia/

–         https://adevarul.ro/sanatate/dieta-fitness/beneficiileconsumului-arahide-1_55c9f5d3f5eaafab2c7126fe/index.html

–         https://relife.ro/sanatate/nutritie/alimente-cu-continut-ridicat-de-arginina

2019-06-13T19:03:19+02:00

Lasa un comentariu