Importanta proteinelor in organism

Proteinele sunt elemente de baza pentru functionarea celulelor, tesuturilor si organelor, sunt implicate in diverse procese din organism cum sunt formarea anticorpilor, enzimelor si hormonilo, construirea si repararea tesuturilor, precum si in fortificarea sistemului muscular si osos. Din punct de vedere chimic, proteina este compusa din aminoacizi, care sunt compusi organici din carbon, hidrogen, azot, oxigen sau sulf. Aminoacizii sunt blocurile de proteine, iar proteinele sunt blocurile de masa ale muschilor, potrivit National Institutes of Health (NIH). Consumul de proteine ajuta si la cresterea nivelului hormonului numit glucagon, implicat in procesul de metabolizare si stocare a grasimilor. Glucagonul este secretat cand nivelul glicemiei din sange scade, proces care determina ficatul sa descompuna glicogenul stocat in glucoza. Tot proteinele declanseaza eliberarea acizilor grasi esentiali din tesutul adipos si transformarea lor in energie la nivel celular.

 

Functiile proteinelor in organism:

  • mentin tonusul muscular si ajuta la cresterea masei musculare
  • sustin sanatatea tendoanelor si a ligamentelor
  • ajuta la refacerea musculaturii dupa efortul fizic si la cresterea sintezei proteice
  • cresc indicele de satietate, un indicator important in dietele de slabit
  • previn cresterile bruste de glicemie, respectiv contribuie la reglarea apetitului alimentar si la mentinerea bunei dispozitii
  • participa la functionarea optima a neurotransmitatorilor dopamine si serotonina care induc stare de bine si pozitivism
  • sunt necesare in formarea enzimelor, hormonilor si a neuritransmitatorilor, imbunatatind astfel capacitatea cognitiva ( invatare, memorare si reamintire)
  • stimuleaza refacerea tesuturilor dupa interventile chirurgicale

Tipuri de proteine:

 

  1. Proteine structurale:
  • Colagenul este o proteina structurala ce se gaseste cu precatere in tesutul conjunctiv ( cartilaje, tendoane, ligamente) si in piele. Colagenul este proteina care se regaseste in cea mai mare cantitate in organism, adica 30% din proteinele din organism sunt de acest fel.
  • Elastina are calitatea de a fi foarte elastica si ofera tesuturilor abilitatea de a reveni la forma initiala dupa ce sunt intinse sau contractate. Aceasta proteina se regaseste in peretii arterelor, in plamani, in intestine si, bineinteles, in piele.
  • Keratina este o proteina speciala, component major al pielii, unghiilor si parului.
  1. Proteine transportoare:
  • Hemoglobina este proteina de transport  din hematii care imprima sangelui culoarea rosie si care ajuta la transportul oxigenului de la plamani in tot organismul, iar dioxidul de carbon din corp la plamani.
  • Mioglobina este o proteina care ajuta la transportul oxigenului in muschii scheletici si cardiaci.
  • Albumina este fabricata de ficat si transporta acizii grasi in sistemul circulator.

        3. Proteine de protectie:

  • Imunoglobulinele ( anticorpii) sunt proteine de protectie secretate ca si reactie la o substanta straina ( antigen). IgA ( mucoase), IgD ( maturarea limfocitelor), IgE ( parazitii si alergenii).
  1. Proteinele contractile:

       – Actina si miozina sunt proteine contractile din muschi care se dezvolta drept urmare a efortului fizic depus.

 

Cele mai bune surse proteice:

  1. Surse proteice de origine animala:
  • Ouale ( 6 gr. proteina per oul mediu) provenite de la gaini crescute la sol sau in sistemul ecologic si hranite cu furaje naturale ( graunte, iarba) sunt bogate in proteine de calitate superioara, cu o biodisponibilitate crescuta ( se asimileaza usor si in procent ridicat). De asemenea oul contine fosfolipide, necesare activitatii cognitive, vitamina A in forma de retinol, esentiala pentru o capacitate vizuala optima, colina , necesara formarii neuritransmitatorului acetilcolina, luteina si zeaxantina pt. imbunatatirea vederii.

  • Branza de vaci ( cottage cheese): ca si oul, branza de casa este bogata in proteina cu valoare biologica ridicata ( 12 gr. la 100 de grame), triptofan, un aminoacid precursor al serotoninei ( hormonul fericirii), calciu si fosfor.

  • Urda (whey cheese) se obține din zer, bogat in proteine serice usor de digerat, si care nu contine aproape deloc cazeina, proteina din lapte digerata necorespunzatoar de anumiti indivizi.

“Proteinele din urda contin aminoacizi formatori de fibra musculara, crescand masa negrasa a corpului, marind un acest fel arderile si prevenind obezitatea. Urda se recomanda celor bolnavi cu ficatul, deoarece contine aminoacizi cu sulf care il protejeaza si-l ajuta sa se  regenereze. De asemenea, are in compozitie aminoacizi care scad masa grasa si o cresc pe cea musculara. Prin urmare, este ideala in curele de slabire”, explica Dr. Menci. Proteinele din zer contin cea mai mare concentratie de aminoacizi. Productia de anticorpi se realizeaza numai sub actiunea aminoacizilor, unul dintre cei mai importanti fiind cisteina. Proteinele din zer precum beta-lactoglobulina, albumina, lactoferina sunt foarte bogate in glutamil-cisteina, unul dintre cei mai puternici antioxidanti celulari, un mecanism defensiv important impotriva radicalilor liberi. Zerul este de asemenea unul din alimentele cele mai eficiente in maximizarea antioxidantului glutation, care tine in frau stresul oxidativ si inhiba astfel bolile batranetii.

  • Iaurtul grecesc: pentru a face iaurtul grecesc, iaurtul obisnuit este forţat sa mai elimine zer lichid si lactoza, lasand in urma un iaurt cu o textura mai groasa. Iaurtul grecesc este bogat in proteine ( aproape dubu comparative cu cel clasic), de aceea rezulta mai repede si senzatia de satietate. O portie tipica de 170 g de iaurt grecesc contine de la 15 pana la 20 grame proteine.

  • Tonul ( aproximativ 21 gr. proteina la 100 de grame) este o specie de pesti de apa sarata cu un continut caloric scazut, o cantitate apreciabila de proteina si un nivel ridicat de acizi grasi omega cu lant lung. Tonul este de asemenea bogat in mineralul selenium, un compus care ajuta la funcionarea optima a glandei tiroide, a sistemului imunitar si a sistemului reproducaror masculin.
  • Somonul: cel salbatic, provenit din apele curate ale Atlanticului de Nord, este considerat unul dintre cele mai valoroae specii de pesti pe care le avem la dispozitie. Somonul este considerat un aliment cu o denistate nutritionala ridicata , fiind bogat in proteine de calitate superioara, Seleniu, grasimi sanatose tip Omega, Niacina, Vitamina B12, B6 si riboflavina. De asemenea contine carotenoidul Astaxantin, cu beneficii extraordinare asupra pielii si capacitatii vizuale.

  • Sardinele: constituie o alta specie de pesti cu o densitate nutritioala ridicata, remarcandu-se prin continutul bogat in proteine, Vitamina B12, Seleniu, Vitamina D, Fosfor, Calciu si grasimi sanatoase.
  • Carnea de pui este bogata in proteine si este usor de metabolizat comparative cu alte tipuri de carnuri.
  • Carnea de curcan: este apreciata pentru aportul de proteine, triptofan si seleniu.
  • Carnea de porc: desi este necesar a fi consumata cu moderatie ( 2-3 ori pe sapamana) exista totusi rase de porci cu o carne mult mai sanatosa, cu o grasime apropiata de cea a pestelui ( Mangalita, Bazna, Pata Negra sau porcul Iberic din Spania). Carnea de porc este cu atat mai sanatoasa cu cat acesta a primit furaje naturale ( iarba, graunte, ghinda).

        2 Surse proteice de origine vegetala:

  • Semintele de dovleac ( 20 gr. proteina) au un continut ridicat in grasimi sanatoase, lizina si zinc.

  • Semintele de floarea soarelui ( 19 gr. proteina) sunt deosebit de bogate in selenium, vitamina E si niacina.
  • Semintele de susan ( 17 gr. proteina) sunt bogate in calciu, vitamina B1 si lignani.
  • Semintele de in ( 18 gr. de proteina) au cantitati importante de acizi grasi omega 3 cu rol antiinflamator, lignani care sustin echilibrul hormonal feminine si fibre care promoveaza un tract intestinal sanatos.
  • Semintele de canepa ( 30 gr. proteina) contin toti cei noua aminoacizi esentiali, si sunt, de asemenea, bogate in fibre. Acestea ofera un raport optim de omega-3 si omega-6 acizi grasi si sunt, de asemenea, bogate in minerale si antioxidanti. Aceste seminte sunt legate de reducerea inflamatiei la nivel de sistem si de echilibrul hormonal, printre multe alte beneficii.
  • Semintele de chia ( 15 gr. proteina)
  • Quinoua ( 14 gr. proteina) este o pseudocereala, originara din America de Sud, si care contine toti aminoacizii esentiali, fiind o proteina completa, usor de digerat .
  • Amarantul este o pseudocereala cu un continut echilibrat in aminoacizi si ridicat in proteina de calitate superioara Amarantul poseda, de asemenea, minerale si fitochimicale extreme de benefice pentrul sistemul osos.
  • Nucile ( 15 gr. proteina): se remarca prin cantitatea ridicata de acizi grasi omega , necesari pentru sanatatea creierului, inimii si ochilor, Mangan, Cupru, Magneziu , si fibre alimentare.

  • Migdalele ( 20 gr. de proteina): ca orice nucifere sunt bogate in acizi grasi omega ( 3, 6, 9), proteine, fibre, Vitamina E, Mangan, Magneziu si riboflavina. Un aspect deosebit de important il constituie actiunea lor de alcalinizare a oragnismului.

  • Nucile Braziliene ( 14 gr. proteina): sunt extreme de bogate in Seleniu. Pe langa acest oligomineral, mai contin cantitati insemnate de Magneziu, Cupru, Fosfor si Mangan.
  • Fasolea rosie boabe ( kidney bean): contine 8.7 grame de proteina la 100 de grame si este bogata in Acid folic, Fier, Mangan, Cupru, Fosfor, Potasiu, Magneziu, tiamina si calciu.

Schema ( reteta) de tratament pe baza de plante: sunt incantat sa te asist in redobandirea starii de sanatate, folosid remediile pe baza de plante. Pentru o formula de tratament personalizata te astept sa-mi scri pe adresa plantevindecatoare@gmail.com

Surse:

2019-11-22T10:40:15+02:00

Lasa un comentariu