Regimul alimentar in artele martiale

Ca in orice sport, planul alimentar si natua alimentelor ingerate joaca un rol important in atingerea obiectivelor propuse  in dezvoltarea unor abilitati fizice specifice pentru diverse stiluri de arte maritiale. Forta, viteza, coordonarea, flexibilitatea sunt doar cateva din deprinderile fizice pe care corpul uman le poate dobandi prin efortul fizic si un regim alimentar bine pus la punct.

Calugarii shaolin sunt budisti chinezi care practica kung fu shaolin in cadrul unui templu. Renumiti pentru abilitatile lor in materie de arte martiale, calugarii duc o viata de asceti, o viata profund spirituala, care include o dieta vegetariana, numita deseori dieta calugarilor shaolin. Calugarii budisti nu consuma radacina plantelor, prin urmare din meniu le lipsesc radacinoase precum cartofii, morcovul sau ceapa. In schimb, budistii au “liber” la plantele de la care se consuma partea superioara, la cereale, precum si la fructe. In anumite ramuri ale budismului sunt interzise si legumele sau condimentele cu aroma puternica (cum ar fi usturoiul sau coriandrul) deoarece se considera ca excita in exces simturile! De asemenea, budismul pune mare accent pe echilibru, cumpatarea aplicandu-se mai ales la masa. Astfel, daca ar fi sa urmati sfaturile calugarilor, va trebui sa va opriti din mancat nu atunci cand sunteti satuli, ci atunci cand muschii abdomenului incep sa se intinda. Specialistii spun ca nu vom putea avea o digestie sanătoasa daca nu avem si energia necesara pentru acest proces, energie care va lipsi daca stomacul este plin si suprasolicitat.

Dimineața, un calugar shaolin mananca o supa  numita ”cele opt comori” care contine 8 tipuri boabe, cereale si oleaginoase: fasole rosie, seminte de pin, nuci, alune de pamant, orez, paducel, curmale rosii de China si mei. Toate aceste ingrediente sunt acoperite cu apa si lasate la fiert. Shaolinii cred ca preparatul contribuie la longevitate si la sanatatea organelor.
Shaolinii mananca pranzul la ora 11.30. Acesta consta in branza tofu prajita cu putin ulei si orez fiert, cu o garnitura din 6 sau 7 tipuri de legume.

Masa de seara consta  in carbohidrați: taitei de orez cu paine facuta din cereale integrale sau din orez negru.

Bruce Lee: maestrul artelor martiale, Bruce Lee, a fost preocupat de regimul sau alimentar, pentru a-si asigura un corp sanatos si plin de energie. Dupa cum se stie, el a fost nu numai un exceptional luptator in domeniul artelor martiale, dar si o persoana preocupata de a-si construi un corp sanatos si armonios. Si pentru a-si atinge aceste obiective a fost ajutat de un regim alimentar propriu. Filozofia alimentara a lui Bruce Lee spune ca nu trebuie sa consumi calorii ce nu aduc niciun beneficiu corpului. In general, Bruce Lee evita faina alba si fainoasele, adica nu consuma biscuti si prajituri, pe care le descria ca fiind „calorii goale”. Maestrul artelor obisnuia sa manance de patru sau de cinci ori pe zi, de fiecare data portii mici. In afara de mese, consuma mici gustari sanatoase, fructe, de exemplu.

Bruce Lee obisnuia sa consume una sau doua bauturi proteice pe zi, plus shake-uri de fructe. Bauturile sale proteice contineau: oua (uneori chiar cu tot cu coaja), germeni de grau sau ulei din germeni de grau, unt de arahide, banane, drojdie de bere, lecitina.

Ca sa se energizeze rapid, Bruce Lee obisnuia sa consume o bautura facuta din laptisor de matcă si ginseng. Laptisorul de matca are in continut complexul vitaminic B, inclusiv o mare concentratie de acid pantotenic (vitamina B5) si piridoxina (vitamina B6), precum si 18 aminoacizi importanti.

Regimul maestrului

Micul dejun: un castron cu musli si cereale integrale, un pahar cu lapte semidegresat si o cana cu ceai verde sau cu suc de fructe proaspat;
Gustare: suc de fructe sau o bautura proteica preparata din oua, germeni de grau, banane, unt de arahide, apa sau suc de fructe, plus drojdie;
Pranz: carne la gratar, legume si orez, ceai;
Gustare: suc de fructe si legume ori o bautura proteica;
Cina: orez, legume proaspete, carne de pui, peste sau fructe de mare si un pahar cu ceai verde.

Jean-Claude Van Damme: “ Mananc mai mult cand ma antrenez, evident. Nu sunt un mare consummator de carne, ci prefer legumele, pastele, salata si humusul. Este important sa ai in dieta gasimi tip Omega pe care le poti prelua din vegetale sau suplimente, nu neaparat mancand peste. Dimineata este optim sa consumi fructe de padure, precum afinele, zmeura..tot felul de fructe de padure datorita propritatilor antioxidante si antiinflamatorii. De regula servesc intre 6 si 8 mese pe zi, in portii mici.

Macand de mai multe ori pe zi, impiedici corpul sa formeze si sa depuna grasimea”.

Chuck Norris: susţine ca secretul longevitatii lui consta in dieta lui deosebita. El afirma, facand referire la dovezile biblice si cele istorice privind alimentaţia evreilor din primul secol, ca Iisus respecta probabil regulile alimentare prevazute in Vechiul Testament, care erau obligatorii. Se putea consuma peste cu solzi si aripioare, oaie, vita si capra. Alimentele interzise erau: crustaceele (crabi, homari, creveti), molustele (scoici si midii), somnul si porcul (in special pentru ca aceasta carne se altereaza mai repede decat altele, iar desertul nu era o zona propice conservarii alimentelor). O masa sanatoasa era compusa din paine (azimele nedospite), legume, ulei si fructe uscate sau proaspete ( rodia, strugurii, smochinele, curmalele, merele, nucile, fisticul, migdalele, peoenele galben.). Un mic dejun usor este compus din paine integrala, masline si branza (de oaie sau capra) – acesta era luat la pachet si mancat la mijlocul diminetii. Cinele erau mult mai bogate, continand tocana de legume (linte), paine (orz pentru cei saraci, grau pentru cei bogati), fructe, oua si branza. Pestele era servit in mod regulat (mai ales ca o gustare cu paine), dar carnea rosie era servita doar la ocazii speciale (probabil o data pe luna). Lacustele erau o delicatesa si se spunea ca aveau gust de pui.

Michelle Yeoh: “ Intotdeauna am fost de parere ca este bine sa nu-ti privezi organismul de la nimic, cu atat mai mult de la mancare. Exista insa un lucru de care incerc sa ma feresc, zaharul, si asta pentru ca parintii si bunicii mei se confrunta cu diabetul. Evit sa adaug zahar in cafea si sa consum carbogazoase , dar cand vine vorba de un cheesecake sau o ciocolata..cu singuranta nu ma abtin. Totusi, am gija sa nu exagerez cu rasfatul. De asemena, iubesc legumele. Prietenii mei stiu ca ori de cate ori ma ivita la masa, atata timp cat sunt si legume din belsug, totul e perfect.”

Actrita vorbeste, de asemena, despre micul dejun: “ cerealele, fulgii cu tarate, laptele si cafeaua sunt preferatele mele. Daca nu reusesc sa servesc micul dejun, in drum spre job, ma pot rafata cu o briosa. De regula, nu consum mult la o masa, insa recurg la mai multe gustari pe parcursul zilei”.

 Muay Thai: saritul peste micul dejun pare a fi o practica normala in lumea acestui stil de arte martiale. “ Dimineata noi nu servim micul dejun intrucat antrenamentul incepe la ora 7:00. Asa ca nu prea avem timp, si preferam sa dormim pana aproape de ora trezirii.”, spune Claudio Amoruso din Italia.

“In Isan, un mic dejun obisnuit include orez, supa de peste, salata som tam ( un fel de salata de papaya), oua si, posibil, ceva legume fierte.”, sustine Frances Watthanayathe, proprietarul unei sali de antrenament.

Cand englezoaica Melissa Ray se antrena, alimentele de prima mana la care apela erau terciul, müsli, iaurtul si laptele de soia.

Luptatorul din Africa de Sud, Wasim Mather, adora un smoothie din fructe tropicale, preparat in locuinta sa, inainte de a iesi in oras pentru orez cu pui.

Practicantii deTaekwondo: necesita mai multi carbohidrati in dieta decat o persoana ar consuma in mod obisnuit, acestia reprezentand o sursa rapida de energie necesara in activitatile cardio. Este indicat ca in dieta unui practicant taekwondo sa fie incluse surse glucidice sanatoase, neprocesate precum fulgii de ovaz, orezul brun si leguminoasele. Instructorii acestui stil de arte martiale recomanda alimente precum carnea de pui, vita, porc, peste, oua si leguminoase, mai ales in perioadele de antrenament intens.

Unii antrenori recomanda un mix de fructe inaintea inceperii anrenamentului care sa furnizeze un boost de energie , indispensabil in timpul efortului fizic. Se poate recurge la un smoothie din fructe de padure si nuci sau fructe de padure si seminte, dupa preferinte si nivel de tolerabilitate.

Program de suplimente personalizat: sunt incantat sa te asist in conceperea unui plan nutritional si de suplimente personalizat care sa te ajuta in atingerea obiectivelor si dezideratelor propuse. Te astept sa ma contactezi pe adresa plantevindecatoare@gmail.com

 

Surse de informare:

 

 

 

2020-06-08T12:36:27+02:00

Lasa un comentariu