Remedii si plante pentru sanatatea articulatiilor sportivilor

Articulatiile faciliteaza mobilitatea si flexibilitatea corpului, motiv pentru care acestea sunt supuse zilnic stresului fizic, fiind extrem de sensibile in cazul traumatismelor sau in urma exercitarii unui efort intens. Inflamarea articulatiilor sau lezarea acestora cauzeaza disconfort, durere si limiteaza mobilitatea.

Durerile articulare pot fi de nivele diferite de suportabilitate, ajungand la punctul la care pot impiedica desfasurarea, chiar si a celor mai simple activitati zilnice, cum ar fi: perierea parului, a dintilor, coborarea scarilor, ridicarea, aplecarea etc.

Ayurveda considera ca principala cauza a acestor afectiuni este digestia slaba sau colonul slabit. Aceasta duce la incompleta digestie a hranei si formarea unor produsi reziduali numiti ama, care se depun la nivelul articulatiilor. Daca se normalizeaza focul digestiv (agni), ama nu se mai formeaza. Alţi factori favorizanti ai acestor afectiuni sunt reprezentati de alimentatia nesanatoasa, care cauzeaza vicierea sangelui, servirea mesei la ore tarzii, expunerea repetata la frig si la lovituri etc.

Incalzirea este una dintre cele mai importante etape in sport. Nu solicitati muschii fara o incalzire in prealabil. De asemenea, aveti grija la tehnicile de executie si echipamentul folosit. Greutatea corporala este un alt element care poate afecta articulatiile, iar aici trebuie sa luam in considerare pista pe care alergam. Incercati sa evitati pe cat posibil pistele din beton. Alergati pe un teren moale sau pe pistele special amenajate, care sunt mai prietenoase cu incheieturile si ligamentele picioarelor.

Plante si remedii cu efect adaptogen si de reducere a nivelului de cortizol:

  • Ashwagandha: are proprietati adaptogene, este un bun tonic nervos, contribuie la sustinerea capacitatilor fizice si mentale in caz de slabiciune, extenuare, oboseala, probleme de concentrare. Poate combate anxietatea, depresia, stimuleaza capacitatea de memorare, intareste sistemul imunitar si cardiovascular, regleaza productia hormonala.
  • Rhodiola Rosea: mentine organismul mai mult timp la starea de rezistenta, astfel acesta nu cedeaza si nu intervine oboseala. Totodata Rhodiola moduleaza si primul raspuns al corpului la stres, fara a mai genera starea de alerta in urma careia se secreta cortizol. Compusii activi ce se gasesc in Rhodiola sunt direct legati de cresterea metabolismului si de stimularea circulatiei sangelui oxigenand organismul. Cand organele din corp primesc mai mult oxigen, functioneaza mai eficient, in special muschii si celulele nervoase. Din acest motiv, Rhodiola se recomanda si sportivilor pentru cresterea rezistentei, a nivelului de energie si reducerea oboselii.
  • Maca: se numara printre plantele cu proprietati adaptogene, de mare importanua pentru organismul uman supus astazi la o cantitate tot mai mare de stres. Desi nu contine hormoni, actioneaza ca un hormon natural. Hraneste sistemul endocrin si imbunatateste functia acestuia. Datorita actiunii stimulente asupra glandei suprarenale, maca mareste nivelul energiei din corp. Sportivii consuma suplimente cu maca pentru cresterea masei musculare in mod natural.
  • Panax ginseng: este una dintre cele mai utilizate si apreciate plante din lume. “Panax” are originea in grecescul “panakeia” care inseamna “vindeca tot”, iar prima descriere a plantei apare intr-o carte din timpul dinastiei Han (33-48 î.H.). Ginsengul ajuta la cresterea capacitatii de adaptare a organismului la stres fizic si psihic ( regleaza nivelul cortizolului pe axa hipotalamus – hipofiza – corticosuprarenale), cresterea nivelului de oxigenare celulara, imbunatateste performantele mentale, creste longevitatea si calitatea vietii.

  • Plante si remedii care ajuta la regenerarea articulara:

  • MSM-ul: inlatura inflamatia si permite tesutului muscular sa se vindece. De asemenea, substanta are rol in formarea keratinei (proteina implicata in cresterea pielii, a unghiilor si a parului) si a colagenului (proteina care mentine supletea pielii si a articulatiilor). Sulful ajuta totodata la producerea imunoglobulinelor (o clasa de anticorpi), cu rol important in asigurarea functiilor imunitare. MSM-ul este si un necrofag al radicalilor liberi. Diminueaza substantial reactiile alergice la alimente sau polen si regleaza aciditatea stomacului. Parul si unghiile va vor creste mai repede.
  • Colagenul: este un element indispensabil pentru sanatatea sistemului osteo-articular, a pielii, a dintilor si gingiilor, dar si in procesul de vindecare a ranilor interne si externe. Colagenul de tip II este cea mai frecventa forma de colagen din organism, fiind prezent in mod special in cartilajele articulare. Stimuleaza celulele articulatiilor sa sintetizeze colagen, ceea ce imbunatateste structura si functionalitatea articulara si contribuie de asemenea la reducerea durerilor. Accelereaza refacerea dupa traumatisme ale oaselor, mușchilor, cartilagiilor si tendoanelor, inclusiv traumatisme minore (tendinite, luxatii, rupturi musculare etc). Diminueaza semnele de imbatranire precum: riduri, linii fine de expresie, ajuta la imbunatatirea aspectului tenului prin reducerea imperfectiunilor acestuia.
  • Glucozamina: actioneaza in sensul mentinerii sanatatii tuturor tesuturilor conjunctive din organism. Sub forma de suplimente alimentare, se utilizeaza datorita efectelor analgezice, antiinflamatoare si regenerante. Atribuirea rolului de antiinflamator se datoreaza actiunii indirecte a glucozaminei. Compusul reuseste sa franeze sinteza unei enzime (COX-2) implicate in producerea moleculelor cu efect inflamator. Pentru conservarea cartilajelor si mentinerea consistentei lichidului sinovial, sportivilor li se prescriu adeseori suplimente alimentare imbogatite cu glucozamina si acid hialuronic.
  • Condroitina: molecula de condroitina este esentiala pentru mentinerea cartilajelor hidratate, permitand asimilarea nutrientilor si a apei in tesuturi. Totodata, s-a demonstrat ca administrarea de suplimente alimentare ce contin condroitina atenueaza simptomatologia patologiilor inflamatorii ale sistemului osos si articular. Asociata cu glucozamina, poate contribui pana si la regenerarea cartilajelor distruse. Condroitina da rezultate foarte bune si la sportivi, in special in cazul celor care practica un sport ce suprasolicita articulatiile.
  • Supa de oase ( Bone Broth): bunicii nostri consumau frecvent supa de oase. Acestia foloseau intregul animal pentru gatit: piele, oase, maduva, cartilagii. Supa de oase este una dintre cele mai bogate surse de nutrienţi: o mare varietate de minerale, intr-o forma usor de absorbit. Aceasta mai contine colagen si alti agenti antiimbatranire, nutrienti care ajuta articulatiile, pielea, parul si intregul organism.

  • Silica: este al doilea cel mai abundent mineral de pe pamant si are un rol critic si in organismul uman. Silica este esentiala pentru sanatatea oaselor, arterelor, tesuturilor conectante, parului, pielii si unghiilor. Daca Silica lipseste sau nu exista in cantitate suficienta organismul nu se poate remineraliza, inclusiv nu poate sa depuna calciul in matricea osoasa.

 

  • Plante care combat inflamatia si durerea: 

 

  • Turmericul: efectul antiinflamator al curcuminului este dat de capacitatea acestui polifenol de a inhiba activitatea unor enzime care joaca un rol important in producerea si mentinerea inflamatiei la nivel cronic. Conform literaturii de specialitate, administrarea de curcumin ca atare sau in combinatie cu alte extracte a redus durerea si a redat mobilitatea in afectiuni articulare. In cateva situatii, curcuminul a evidentiat rezultate similare cu ale ibuprofenului in ameliorarea durerilor articulare.
  • Boswellia: exista numeroase dovezi stiintifice despre efectele antiinflamatoare puternice ale acestei plante. Din acest motiv a fost inclusa ca adjuvant in ameliorarea inflamatiei si a durerilor in afectiuni precum osteoartrita, poliartrita reumatoida, bursita, tendinita si alte probleme inflamatorii ale sistemului articular
  • Salcia: scoarta copacului de salcie alba contine salincina, o substanta chimica foarte asemanatore cu acidului acetilsalicilic cunoscut sub numele de aspirina. Salicina si flavonoidele antioxidante gasite in scoarta, sunt contributorii majori ai efectului de alinare a durerii. Efectul de calmare a durerii se simte mai incet decat la aspirina dar este de durata mai lunga si nu are reactii adverse
  • .

 

  • Schema ( reteta) de tratament pe baza de plante: sunt incantat sa te asist in redobandirea starii de sanatate, folosid remediile pe baza de plante. Pentru o formula de tratament personalizata te astept sa-mi scri pe adresa plantevindecatoare@gmail.com

 

Surse:  

 

2020-04-20T21:05:14+02:00

Lasa un comentariu