Zone pe glob cu longevitatea cea mai ridicata

Exista locuri in care oamenii ating centenarul mai frecvent decat in restul lumii. Este vorba de „zonele albastre”.

In cartile si articolele sale Buettner vorbeste de factori precum: constientizarea scopului in viata, importanta relatiilor sociale si a unui cerc de prieteni, mentinerea unui vieti active, cu activitate fizica moderata dar constanta, traiul in locuri/cartiere care favorizeaza mersul pe jos si, desigur, regimul alimentar.

Americanul Walter Breuning, care a incetat din viata in aprilie 2011 la varsta de 114 ani, s-a pensionat abia la vasta de 99 de ani. Acesta punea longevitatea sa pe seama faptului ca nu a incetat sa-si tina corpul si mintea active; de aceea, chiar si dupa pensionare, Breuning a continuat sa faca sport in fiecare zi.

Cea mai longeviva persoana din istorie, Jeanne Calment, a mers pe bicicleta in fiecare zi pana la varsta de 100 de ani.

Ikaria ( Grecia): localnicii din acesta zona duc o viata activa, participa la activitatile agricole si au ca si pasiune pescuitul. De asemenea, ei fac o regula din a purta discutii cu cei dragi, se plimba sub razele soarelui , iar cand simt nevoia trag un pui de somn. Acest taram grecesc este o sursa importanta de izvoare minerala care reduc procesul inflamator din organism, stimuleaza circulatia si ajuta procesul de digestie. In spectrul lor alimentar intra multe fructe, legume proaspete de gradina, leguminoase ( nautul, fasolea pestrita si lintea), cerealele integrale, cartofii si uleiul de masline. Lor li se adaugă feta, lamaile si ierburi precum salvie si maghiran, utilizate zilnic la prepararea hranei.

Dr. Ruxandra Plesea, medic specialist diabet, nutriție si boli metabolice: “Ei isi cultiva singuri legumele, au cu totii gradini, fac efort fizic pt a creste aceste produse, cresc animale, caprele cresc libere, pui, gaini, pescuiesc, insa consuma foarte rar carnea si pestele, in special carnea rosie se consuma la anumite sarbatori.”

Ogliastra –Sardinia ( Italia): Dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice: “Cei din Sardinia consuma mai multe lactate, aproape 20-23% din hrana lor e bazata pe lactate, exista acea branza pecorino, care contine si ea acizi grasi esentiali de tip omega 3 cu rol antiinflamator. Rar carne, multe leguminoase, ierburi, frunze verzi produse proaspete si vin rosu”.

De asemenea italienii din acesta zona se bucura de fenicul, bob ( fava beans), naut, rosii, migdale si ceai de armurariu ( ciulin). O mare parte din centenarii din Sardinia practica pastoritul, agricultura si se bucura de dicutiile amicale cu alti concetateni.

Okinawa: localnicii de aici se ocupa, de asemenea, cu gradinaritul, cresterea plantelor medicinale si se bucura de relatii amicale deosebite. Alimentele predominante din acesta insula indepartata sunt cartofii dulci, tofu ( branza de soia), orezul brun, ceaiul verde si ciupercile shitake, pe cand consumul de carne este limitat. Locuitorii insulei pun longevitatea pe seama “moai” , respective un grup de prieteni cu interese si activitati comune care se ajuta reciproc, mai ales in momentele grele, si care impartsesc obiceiuri si preocupari comune.

Jiroemon Kimura, un japonez in varsta de 114 ani ce detine in acest moment titlul de “cel mai batran barbat in viata”, sustine ca secretul longevitatii sale consta in portiile mici de mancare.

Alexandra Stere, antreprenor: “Cand ii intrebi pe oamenii de acolo de ikigaiul lor, ai fi surprins sa afli ca au unul extrem de simplu: raspunsuri de la ma trezesc dimineata ca sa dansez sau ma trezesc dimineata ca sa salut scolarii care trec prin fata casei mele sau ca sa privesc gradina.”

Nicoya: oamenii din acesta zona a Costa Ricii isi  preiau o mare parte din ratia calorica din fasole, porumb, dovleacul placintar si fructe tropicale ( banane, papaya si caise). Alaturi de acesta dieta, bastinasii petrec mult timp in natura ceea ce contribuie la intarirea si hranirea  organismului.

Singapore: acest stat are una dintre cele mai scazute rate ale mortalitatii infantile, dar si in randul mamelor, pentru ca se pune mult accent pe aceste categorii din sistemul de sanatate.

„Vei vedea mulți oameni care merg la sala de gimnastica sau fac exercitii fizice in parcuri”, spune Bino Chua, travel blogger la I Wander. De asemenea, aici s-a deschis si primul parc tematic din lume, creat special pentru a reduce nivelul de stres in randul populatiei.

Locuitorii urmeaza o dieta sanatoasa, formata din mancare bogata in nutrienti si antioxidanti ca pestele, orezul si taieteii.

Valea Hunza ( Pakistan): e situata in nordul Pakistanului, la poalele Himalayei, la o altitudine cuprinsa intre 2.500 și 3.000 de metri. Temperaturile cele mai inalte se inregistreaza in luna mai – 14-27° C – iar cele mai scazute in octombrie, 0-10º C. Baza alimentatiei o reprezinta legumele, fructele (proaspete sau uscate), semintele, iar cand si cand, mai imbogatesc meniul cu lapte, branza si oua. Bogatia locuitorilor din Valea Hunzei se numara dupa cati caisi detin. Caisele se mananca crude, uscate la soare, in compot sau stors si fiert, pentru a se pregati din ele un suc de baut. Altminteri, de baut se bea apa de izvor si un ceai verde, numit Tumuru.

Dr Clark a constatat ca oamenii din triburile Hunza mananca cu moderatie si merg foarte mult pe jos, 15-20 de kilometri pe zi. Rad foarte mult si nu se plang de nimic. In mod obisnuit, mananca doar dimineata si la pranz, pe saturate… numai alimentele mentionate. In perioada postului, recurg la dieta aceea extrema, cu suc de caise, in portii mici, de cinci ori pe zi. Filozofia lor e simpla: putin e mai sanatos.

Vilcabamba ( Ecuador): este un sat situat aproape de granita cu Peru, de o frumusete rara, un adevarat colt de Rai. Conditiile de aici sunt perfecte pentru o agricultura de calitate si recolte bogate. Porumb, cafea, trestie de zahar si o multime de fructe si legume sunt cultivate cu succes in aceasta zona. Pentru locuitorii din aceasta regiune, cina este masa cea mai bogata, insa hrana lor este destul de saraca in calorii, in jur de 1200 pe zi. Mesele lor sunt alcatuite din produse pe care le cultiva fara a folosi ingrasaminte sau pesticide, iar carnea se gaseste destul de rar pe masa lor. In loc de paine, mananca piure de grau, preparat din grau nerafinat. Unul dintre felurile obisnuite de mancare se numeste ”repe”, o supa traditionala din banane verzi, legume uscate , branză albă si slanina.

Desi nu sunt sarate, mancarurile lor sunt picante. Fructele si legumele proaspete sunt regula in regimul lor alimentar, iar de trei ori pe saptamana mananca oua. Pe langa acest tip de alimentatie, specialistii considera insa ca marele secret al acestor oameni este apa pe care o beau. O apa de izvor, provenita din două rauri care scalda valea, Chamba si Uchima, care dupa parerea dr. Moton Walker ”sunt extraordinar de echilibrate (dar nu bogate) in conținutul de oligoelemente si de saruri minerale, in special calciu si magneziu. ”
Dr. Richard Laurence Millington Synge, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie, a afirmat ca plantele care cresc in unele locuri izolate din Ecuador, printre care se afla si Vilcabamba, poseda calitati terapeutice exceptionale.

Monaco: bogatia locuitorilor inseamna si acces la un sistem de sanatate bine pus la punct. In plus, dieta locuitorilor este una mediteraneana, care taie de pe lista din start mai multe boli. Insa probabil cel mai mult conteaza atmosfera relaxanta ce domina Monaco, locul idilic in care oamenii isi duc traiul fara prea mult stres. Asta inseamna si un sistem imunitar mai puternic, ce ii fereste in mod natural de boli. Multi spun ca atmosfera extrem de relaxata si relaxanta din Monaco, ar fi de fapt cheia longevitatii.

Hong Kong: ca si italienii, cei din Hong Kong pot pune longevitatea pe seama dietei – orez, legume si tofu -, si stilului activ de viata. Meniurile pe baza de alimente fierte si ceaiuri nu fac altceva decat sa contribuie la cresterea sperantei de viata in Hong Kong.

Potrivit unor specialisti, secretul longevitatii in Hong Kong tine de practicarea artelor martiale Tai Chi, care ii ajuta pe oameni sa ramana sanatosi chiar si la o varsta inaintata. Orasul dispune de spatii urbane amenajate pentru a facilita acest tip de activitati, incurajand stilul de viata dinamic.

Hong Kong-ul este bine pozitionat geografic, cu un climat subtropical ce are un rol benefic, fara limite extreme de temperatura.

Elvetia: este una dintre cele mai sanatoase tari, cu un sistem de sanatate bine pus la punct, cu un puternic sentiment de siguranta personala si de bunastare. Elvetienii sunt unii dintre cei mai fericiţi oameni de pe planeta si se bucura in acelasi timp de una dintre cele mai infloritoare economii din lume. Pe langa toate acestea, consumul aproape zilnic de branzeturi contribuie la cresterea sperantei de viata, arata studiile.

De asemenea, pozitionarea tarii in mare parte in Muntii Alpi face ca mediul inconjurator sa fie unul extrem de sanatos pentru populatie, multe familii tinere preferand sa-si creasca copiii la munte. Alti factori cheie includ apa curata, rata scazuta a criminalitatii si echilibrul ridicat intre viata profesionala si cea professional.

Coreea de Sud: are o economie putenica, cu acces la unul dintre cele mai bune sisteme de sanatate din lume. Dieta este bogata in mancaruri fermentate si fibre care scad colesteroul si sporesc imunitatea. Focusul pe cultura, comunitate si traditii contribuie la reducerea nivelui de stres.

De asemenea, in Coreea de Sud, exista un sentiment general de implinire care vine din mentalitatea budista, dar și o atitudine puternica in ceea ce priveste comunitatea si individualismul.

Loma Linda (California): o comunitate de adventisti isi datoreaza longevitatea exceptionala faptului ca nu beau alcool, nu fumeaza si nu danseaza. In plus au adoptat un regim “biblic“, pe baza de cereale, fructe, nuci si legume, fara zaharuri rafinate. Toti membrii comunitatii consuma doar apa, iar unii dintre ei mananca cantitati extrem de mici de carne ai peste. Alimentele-fetis: avocado, somon, nuci, fasole boabe, paine integrala si lapte de soia.

Razvan Pascu, consultant marketing turistic: “Efectiv nu fac nimic cel putin o zi pe saptamana si se dedica naturii, sunt oameni care fac foarte multe exercitii fizice, multi dintre ei sunt vegetarieni, consuma foarte multe mixuri de nuci, foarte multe legume, fructe, ceea ce ii ajuta sa isi mentina o sanatate foarte buna.”

Program de suplimente personalizat: sunt incantat sa te asist in conceperea unui plan nutritional si de suplimente personalizat care sa te ajuta in atingerea obiectivelor si dezideratelor propuse. Te astept sa ma contactezi pe adresa plantevindecatoare@gmail.com

 

Surse:

2020-05-01T19:39:49+02:00

Lasa un comentariu